Jemput-Jemput Roti
Jemput-Jemput Roti

Jemput-Jemput Roti

Assalammualaikum WBT dan selamat petang semua, lama dah ros janji nak bagi resepi jemput2 roti ni kan, baru teringat tadi ni, serius nak buat nye punyelah senang, bahan2 pun senang nak dapat, anak-anak ros ni kan, pagi-pagi memang suke makan roti tu, tapi tepinye tak mau, keras katanya, jadinya ros simpan tepi nye tu buat jemput2….letak je ape yang kita nak dalam adunan tu, asal sedap. Resepi boleh rujuk di bawah ni ya, Selamat Mencuba

Gambar diambil guna iphone je, tak guna DSLR, jadi nya kurang berkualiti. : )

Jemput-Jemput Roti
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

1 cawan tepung gandum
8 keping roti yang diambil bahagian tepinya sahaja, ( tepi roti dipotong kecil)
1 biji telur
sedikit hirisan kobis
sedikit hirisan bawang besar
sedikit hirisan daun bawang
beberapa ekor udang yang dibuang kulit dan dicincang kasar
sedikit garam

– sedikit air, kuantiti air bergantung pada kepekatan adunan ya, air yang diperlukan lebih kurang 1/2 cawan, kepekatan adunan sama macam kita buat jemput-jemput bilis yang biasa tu : )

caranya

1. Didalam bekas adunan, campurkan kesemua bahan dan kacau sebati, tepi roti akan elok sebati dalam adunan ni nanti, jangan risau ya, di sarankan perap adunan selama 30 minit baru di goreng.

2. Setelah adunan diperap 30 minit, panaskan minyak dan jemputkan adunan menggunakan tangan atau sudukan adunan kecil-kecil di dalam kuali, goreng hingga keemasan. ( fungsi adunan di perap ialah supaya semua bahan mesra dan jemput2 roti ini akan kembung sedikit apabila digoreng nanti.

3. Setelah jemput-jemput masak, angkat dan toskan minyak yang berlebihan. Sedap dimakan panas-panas dan dicicah bersama sos cili. Selamat Mencuba.

Jemput-Jemput Roti
Jemput-Jemput Roti