Buah Melaka aka Onde Onde
Buah Melaka aka Onde Onde

Buah Melaka aka Onde Onde

Ade stok tepung pulut, terus teringat nak buat buah melaka ni, kuih yang femes masa bulan puasakan, ros buat takde sukatan, guna tepung pulut sepenuhnya, tak letak pun keledek ke, tepung beras ke tepung gandum ke, sebab mak ros ajar guna tepung pulut je, boleh juga refer resepi Dilla1516, cara Dilla buat lebih kurang same je dengan ros buat…: )

Bahan-bahan ( 2 org mkn )

Tepung Pulut ( ros guna tepung pulut tu tak sampai pun secawan)
Gula melaka dipotong kecik2
kelapa parut yg putih di gaul garam
air pandan atau pewarna hijau ( ros guna serbuk pewarna hijau)
garam
air

Cara-cara
1. gaul tepung ngan air pandan tambah garam skit.. jgn terlebih air.. biar smpi boleh bentukkan jer.. klu xde air pandan leh pakai pewarna hijau ngan air biasa.. gaulkan sekali..

2. bentukkan bulat muat2 mulut.. kendian isikan gula melaka yg dipotong kecik ditengahnyer.. kendian bulatkan blk..

3. direbus sehingga timbul.. kendian angkat terus gaulkan dlm kelapa parut tadi.. sedia utk dimakan.. oppss panas tuh jaga2.. biar sejuk dulu

4. selamat berbuka puasa.. semoga menjadi.. sukatan xde yg terperinci.. ikut sedap nak taruh jer..

Nota: ros buat sikit je ni, sebab teringin kan, lagipun kena jimat guna tepung pulut tu, nanti nak buat kuih lain pulak.

Buah Melaka aka Onde Onde
Buah Melaka aka Onde Onde
Buah Melaka aka Onde Onde
Buah Melaka aka Onde Onde