Funwari Donuts- ( water roux)
Funwari Donuts- ( water roux)

Funwari Donuts ( Donut Gebu)- water roux

Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

400gram tepung roti
100gram tepung gandum
170ml air suam
1 biji telur
4 sudu besar water roux
40 gram shortening atau marjerin @ butter
30 gram susu tepung
4 sudu besar gula
2 sudu kecil baking powder
2 sudu besar olive oil@minyak masak
1 sudu kecil garam
6gram yis

serbuk gula untuk salutan pada donut

water roux
25 gram tepung gandum
125 ml air

masukan semua bahan di dalam periuk dan kacau sehingga pekat dengan menggunakan api perlahan setelah pekat angkat dan sejukkan sebelum digunakan.

Cara-cara membuat funwari donuts

1. Mula-mula buat water roux,setelah water roux sejuk atau suam, boleh terus membuat doh donut, Masukkan semua bahan dalam bekas adunan, dan uli sehingga tidak melekat pada tangan, jika guna marjerin atau pun mentega yang ade garam, masukkan akhir sekali, iaitu setelah menjadi doh baru masukkan marjerin dan uli hingga lembut dan licin. Masukkan doh dalam plastik bersih dan ramas beberapa minit, kemudian uli lagi beberapa minit, setelah permukaan doh agak licin, perap doh selama 40 minit atau sehingga doh menjadi 2 kali ganda.

2. Kaedah 2 penggunaan Bread Maker, masukkan semua bahan dan tekan ON, tunggu sampai siap di uli dan seterusnya boleh ikut langkah di bawah.

3. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. Bahagi doh pada beberapa bahagian ( bebola kecil), biarkan selama 7 atau 8 minit baru dibentuk mengikut bentuk yang di sukai, bentuk donut biasa, pintal ataupun anyaman tocang, ikutlah tahap kerajinan dan kreativiti masing-masing ya.

4. Alas dulang dengan tepung atau pun gunaka kertas minyak, susun donut yang siap dibentuk dan biarkan naik dua kali ganda sebelum digoreng, panaskan minyak dan goreng sehingga ke emasan, gunakan api yang tidak terlalu besar yang, api sederhana lah, jangan guna api kecik sangat, nanti donut meresap minyak, pandai-pandai lah adjust api gas tu, angkat dan biarkan sebentar, setelah beberapa minit baru di salut dengan serbuk gula. Sesuai dihidangkan untuk minum petang atau sarapan pagi. Selamat Mencuba.

Jika mahu difrozenkan.

– goreng donut separuh masak, iaitu warna donut seakan-akan perang sedikit sahaja, angkat dan sejukkan, baru disimpan dalam peti sejuk, kiranya kedua-dua belah donut tu kita goreng kejap jelah…nanti nak makan, goreng balik dalam kuali kejap je….simpan dalam plastic macam yang plastik ziploc tu.

Nota- Kuantiti donut daripada bahan yang ros gunakan ni dapat banyak juga, kalau tak mahu goreng semua, boleh disejuk bekukan, dan toppingnye tu buleh letak coklat masakan ataupun ape sahaja.

Funwari Donuts- ( water roux)
Funwari Donuts- ( water roux)
Funwari Donuts- ( water roux)
Funwari Donuts- ( water roux)
Funwari Donuts- ( water roux)
Funwari Donuts- ( water roux)
Funwari Donuts- ( water roux)
Funwari Donuts- ( water roux)