Puding Tofu Buah Peach
Puding Tofu Buah Peach

Puding Tofu Buah Peach

Semalam sebagai pencuci mulut, ros buat puding tofu buah peach ni, suke-suke je ros tambah tofu dalam adunan agar-agar tu, hasilnya sedap jugak, lagi tambah lembut dan selain tu tambah juga khasiat kalsiumnya, resepi boleh rujuk kat bawah ni ye, ros suke rasa puding light je, bila masuk mulut sejuk je rasa : )

Bahan-bahanya

4gram agar-agar serbuk

4 sudu besar gula

4 biji buah yellow peach ( ros guna yang dalam tin)

85gram tofu lembut

200ml susu segar

300ml air

Cara-caranya

1. Tofu dan 2 biji buah peach diblender halus, campur sedikit dengan air syrup dalam tin buah peach ni sekali. ketepikan.

2. Masak serbuk agar-agar dengan 300ml air dan gula, masak sehingga agar-agar larut dan agak mendidih, kemudian masukkan adunan tofu dan buah peachyang telah diblender tadi serta susu segar, kacau sebati. Biarkan seketika dan kacau selalu.

3. Setelah sebati, tutup api, hiriskan nipis lebihan 2 biji buah peach tadi dan letakkan di dalam acuan dan akhir sekali curahkan adunan puding tofu. Sejukkan seketika, setelah betul-betul sejuk baru disimpan di dalam peti ais. Selamat Mencuba.

Nota: Puding ni kalau nak buah kuah dia pun boleh, sesiapa yang rajin lah, boleh makan dengan kuah kastard dan hirisan buah cokctail, tabur je atas puding ni, pasti tambah menyelerakan.

Tofu
Tofu
Puding Tofu Buah Peach
Puding Tofu Buah Peach
Puding Tofu Buah Peach
Puding Tofu Buah Peach