Black Pepper Chicken Chop
Black Pepper Chicken Chop

Black Pepper Chicken Chop

Di bawah ni ros sertakan resepi yang selalu ros guna, ringkas je caranya, rasa pun boleh tahan, kalau ayam tu tak nak goreng pun takpe, boleh juga di bakar atau grill di dalam oven, tapi kalau guna cara bakar atau grill tidak perlu salut dengan tepung gandum, telur dan serbuk roti, lepas perap boleh bakar seperti biasa. Sesekali tukar menu Western pun sedap juga kan. : )

Bahan-bahannya
2 keping dada ayam atau bahagian peha boneless
1 sudu kecil kicap pekat atau kicap manis*
2 sudu kecil serbuk lada hitam*
2 inci halia*
1/2 biji bawang besar ( saiz sederhana)*
2 ulas bwg putih*
1/2 kiub pati ayam maggi*
Untuk salutan ( sedikit tepung gandum, 1 biji telur yang telah dikocak dan 1 cawan serbuk roti)

Kisar semua bahan yang bertanda * dengan 1/2 cawan air hingga hancur, kemudian cucuk ayam tadi dengan garpu, gaul ayam dengan bahan kisar dan perap 2 atau 3 jam di dalam bekas bertutup, simpan dalam peti ais, setelah diperap, ambil ayam tadi dan lumur sedikit dengan tepung gandum, next salut telur dan akhir sekali salut pula dengan serbuk roti, goreng hingga garing.
Untuk Sos lada hitam

Ambil lebihan bahan perapan tadi dan masukkan dalam periuk kemudian campur dengan 1/2 cawan air dan masak hingga mendidih, sesuaikan rasa, masukkan sedikit garam, gula dan lada sulah, dan masukkan bancuhan tepung katakuriko ( tepung kentang) boleh juga di ganti dengan tepung jagung, untuk pekatkannya..Kalau ade minyak bijan masukkan 1 sudu kecil, sos lada hitam akan lebih sedap dan wangi, sos lada hitam ni juga boleh di curahkan pada kentang putar dan pada ayam yang telah siap digoreng tadi.

kentang putar
4 biji kentang saiz sederhana
1 sudu besar marjerin atau butter
1/3 cawan susu segar
lada sulah

Caranya
Setelah kentang di rebus dan empuk, toskan dan lecek terus sementara kentang masih panas, kemudian masukkan kembali dalam periuk dan curahkan susu dan marjerin, kacau sebati, akhir sekali masukkan lada sulah dan kacau hingga semuanya mesra dan agak pekat, angkat dan ketepikan.

Coselaw
1/4 biji Kobis saiz kecil
1/2 batang Corrot
1/2 biji Bawang besar
3 sudu besar Mayonis
sedikit garam dan gula

Kobis,lobak merah, bawang besar di cincang halus, masukkan mayonis, gula serta garam, kacau sebati dan sejukkan di dalam peti ais.

Cara penyediaan

– Susun ayam di dalam pinggan, sudukan kentang putar, coselaw dan atur salad serta tomato, kemudian curahkan sos lada hitam di atas kentang putar dan ayam, sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

Nota: Kalau nak lebihkan masa perapan tu pun boleh, lagi sedap lah jadinya ayam tu nanti, api yang digunakan untuk menggoreng ayam tu jangan kuat sangat ya, guna api sederhana, kalau nak tambah dengan kentang goreng pun boleh.

Black Pepper Chicken Chop
Black Pepper Chicken Chop
Black Pepper Chicken Chop
Black Pepper Chicken Chop
Black Pepper Chicken Chop
Black Pepper Chicken Chop
Black Pepper Chicken Chop
Black Pepper Chicken Chop