OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Telur Bumbu Bali

Hari ni mari kita cuba masakan seberang pulak ye, Dah lama buku resepi ni terperap atas para tu, buku resepi ni pemberian Iejay Zakaria tempoh hari, belek punye belek berkenan pulak dengan satu resepi telur ni, bahan pun senang, bila dah siap masak tu, sedap je rasa telur bumbu bali ni, satu lagi variasai masakan telur, kalau tak tu asyik lah buat telur dadar je : )

Bahan-bahanya- sumber resepi dari Chef Sarji Ramli dari buku Kompilasi Masakan Indonesia

250gram tempe
6 biji telur rebus ( ros masak  biji telur je)
1 batang serai – dititik
1 sudu makan kicap manis
1 sudu kecil gula merah
1/2 sudu kecil belacan
1/2 sudu kecil garam

Bahan (A) dikisar
6 biji cili merah
4 biji buah keras ( x letak sbb takde stok)
4 ulas bawang putih
4 biji bawang merah
1 inci halia

Cara-caranya

1. Telur digoreng hingga kekuningan. Ketepikan

2. Kemudian goreng tempe setengah masak dan toskan.

3. Tinggalkan anggaran dua sudu makan minyak dalam kuali dan tumis bahan A dan serai hingga naik bau.

4. Masukkan kicap, belacan, garam dan gula merah.

5. Kemudian masukkan telur dan tempe. Kacau sampai rata, biarkan sekejap hingga sebati, tutupkan api dan sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

Nota: Kalau goreng telur rebus tu jangan garing sangat, nanti keras pulak permukaan telur rebus tu, lagi satu tempe tu ros goreng sampai masak dan garing sikit, baru sedap kunyah nanti : )

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA