nuggetayam2

Nugget Ayam Taufu

Sumber Resepi dari Rancangan Masakan Jepun.

Bahan-bahanya ( kalau nak buat separuh adunan pun boleh)

4 keping daging ayam boneless ( boleh guna bahagian dada atau peha)

2 cawan serbuk roti ( breadcrumbs) ros guna jenis soft breadcrumbs

1/2 biji telur

150 gram taufu ( 1 bekas petak mini taufu) – di Malaysia buleh guna tauhu yang warna putih tu

sedikit garam

lada sulah

2 sudu kecil baking powder ( ni ros saje tambah)

*Untuk Coating*

2 biji telur yang dipukul sedikit menggunakan garpu

3 cawan breadcrumbs

Cara-Caranya

1. Buang kulit pada isi ayam dan potong kecil-kecil, blender isi ayam hingga hancur. Nak guna food processer pun boleh, kalau guna blender tu jangan masukkan isi ayam tu sekali gus ye, masuk sikit-sikit kasi betul-betul hancur.

2. Kemudian masukkan isi ayam yang telah diblender tadi di dalam bekas dan masukkan taufu, baking powder, lada sulah, dan garam, gaul sebati hingga taufu hancur.

3. Kemudian masukkan serbuk roti dan telur, gaul lagi. Selepas itu bentukkan nuggeta ayam mengikut citarasa masing-masing, bentukkan lah bulat ke, lonjong ke bentuk love ke, ikut kerajinan lah, semalam ros buat bentuk bulat je.

4. Apabila telah dibentukkan bulat-bulat, leperkan sedikit dan celupkan dengan telur dan salut semula dengan serbuk roti, kalau nak coating tu lebih tebal ulang langkah tadi sekali lagi. Boleh terus di goreng atau di simpan di dalam tempat sejuk beku. Selamat Mencuba.

( ros suke nugget taufu ni sebab rasa rangup di luar dan juicy di dalam dah rasa macam nugget yang jual kat supermaket malaysia tu pulak, hihi).

Nota: Semalam ros dapat 64 biji ketul nugget, dapat simpan dalam 3 plastic ziplock saiz sederhana, jadikan stok untuk lauk anak-anak di kala kemalasan melanda. Penat jugak menggentel sorang-sorang, tapi bila tengok anak berselera makan, hilang rasa penat tu, kepuasan buat sendiri,terjamin akan kebersihan dan keselamatan bahan-bahanye. : )

nuggetayam1

nuggetayamfrozen