OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Assalammualaikum WBT dan selamat tenghari semua, alhamdulilah hari ni berpeluang nak update dan taip resepi laksam yang ros buat jumaat lepas, umur dah nak masuk 32 tahun ni baru berkesempatan nak buat laksam, kalau tak tu balik mesia cuti, mesti beli je kt kedai, kiranya cabar diri sendiri lah buat, alhamdulillah jadi dengan jayanya. Resepi boleh rujuk di bawah ni ye, Selamat Mencuba.

Laksam Terengganu Ikan Makarel
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya

untuk mi laksam
2 cawan tepung beras
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar minyak masak
1 sudu kecil garam

( air lebih kurang 3 cawan setengah lah, kalau pekat boleh boleh tambah air lagi, tekstur adunan seperti buat roti jala tu)

Untuk Kuah Lemak Laksam
1/2 ekor ikan makarel@saba @ beberapa ekor ikan selayang@ikan kembung
2 inci halia
2 cawan santan
sedikit belacan
sedikit garam
1/2 biji bawang besar atau 4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 sudu kecil serbuk lada hitam
sedikit garam

untuk sambal lada
4 tangkai cili kering
sedikit belacan yang di bakar sedikit

untuk ulam ulaman
4 batang kacang buncis @ kacang panjang
sedikit tauge
sedikit hirisan timun
sedikit hirsan kobis

Cara-caranya

1. Mula-mula campurkan bahan mi laksam di dalam bekas adunan, kemudian kacau supaya tidak berketul, perap adunan 30 minti sebelum di kukus.

2. Panaskan pengukus, gliss acuan bulat atau pun tudung periuk dengan sedikit minyak masak, supaya tidak melekat, kemdudian layangkan 3/4 senduk adunan mi laksam di atas acuan kek bulat atau pun tudung periuk tadi, pastikan tidak terlalu tebal atau nipis, kukus selama 5 minit ataupun sehingga permukaan agak menggelembung sedikit, maknanya mi laksam sudah masak, ambil spatula dan keluarkan laksam dari acuan, gulung terus dan ketepikan, jika mahu gulung terus dalam acuan kek tu pun boleh, ikutlah kesesuaian ataupun skills masing-masing, ulang langkah tadi sehingga semua adunan mi laksam siap.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Untuk Kuah Lemak

1. Di dalam periuk masukan 3 cawan air, rebus ikan makarel bersama 2 keping asam keping, tambahkan sedikit garam, setelah masak dan kuah agak mendidih, angkat ikan dan sejukkan, air rebusan ikan tu jangan dibuang, akan digunakan nnt.

2. Asingkan tulang dan isi ikan, di dalam blender satukan 2 cawan santan, isi ikan, halia, bawang besar, bawang putih dan sedikit belacan, kisar sampai hancur.

3. curahkann bahan yang dikisar tadi didalam periuk yang berisi air rebusan ikan tadi dan masukkan serbuk lada hitam, sesuaikan rasa dan kacau selalu, masak sehingga kuah agak pekat.

4. Buat Sambal Lada, cili kering di rebus, kemudian masukkan sedikit air di dalam blender dan kisar lada kering tadi dengan sedikit belacan yang dibakar, kisar semuanya hancur, ketepikan.

Cara Penyediaan.

1. Potong mi laksam dan letakkan di dalam mangkuk hidangan, toppingkan laksam dengan hirisan timun, tauge, kacang panjang, kobis dan sambal lada, akhir sekali curahkan kuah lemak, sedia untuk dihidangkan sebagai sarapan atau minum petang, Selamat Mencuba.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nota: Jika mahu lebih pedas, boleh tambahkan hirisan cili padi, terpulang pada selera ya.