OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Assalammualaikum dan selamat pagi semua, semalam petang lebih kurang pukul 3 ros buat kuih cara berlauk ni, saje nak merasmikan acuan yang ros beli hari tu, kebetulan semua bahan dah ade, walaupun berpanas kat dapur tu, ros gagahkan jua, nak makan punye pasal kan, dah siap semua dok serbu, walaupun terpedas sikit….yang utk anak-anak ros letak kan gula, laju je diaorang sapu, oklah resepi boleh rujuk kat bawah ni ye…ade masa nanti bila weekend tu boleh masak utk anak-anak dan seisi keluarga.

Kuih Cara Berlauk
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya

3 cawan tepung gandum
2 biji telur
2 sudu kecil garam
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 cawan santan 2 1/2 cawan air
1 sudu besar minyak masak

Untuk inti kuih cara

300gram udang yang telah dibuang kulit ( boleh ganti dengan ayam atau daging cincang)
2 biji bawang besar saiz sederhana
2 ulas bawang putih
2 sudu besar cili kisar

Untuk topping atas kuih cara

daun sup dan daun bawang ( dihiris nipis)
sedikit cili merah ( dicincang halus)

( kalau nak letak sos cili sikit pun boleh, supaya nampak lagi merah intinye tu)

Cara-caranya
1. Dengan menggunakan blender atau whisker tangan, kisar tepung gandum, gula, 1 sudu minyak masak, santan, garam, telur sehingga semuanya sebati, kemudian tuangkan ke dalam bekas adunan, kalau adunan nampak pekat, boleh tambahkan lagi 1/2 cawan air. Tutup bekas adunan dan perap selama 30 minit atau lebih. step ini penting supaya adunan lebih mesra dan sebati.

2. Buat Inti Kuih Cara, isi udang, bawang besar dan bawang putih di cincang halus, panaskan 2 sudu besar minyak dan tumis cili kisar dan bawang putih, biarkan agak garing baru masukkan udang, dan bawang besar serta sedikit sos cili, kacau sebati, sesuaikan rasa masukkan sedikit garam dan gula, biarkan inti agak kering , angkat dan sejukkan seketika.

3. Setelah adunan diperap 30 minit, panaskan acuan kuih cara, gliss acuan dengan minyak masak, setelah agak panas tuangkan adunan kuih cara 3/4 acuan, kemudian masukkan 1 sudu kecil inti dan taburkan pula dengan hirisan daun bawang dan cili merah.

* kalau nak senang, masukkan adunan di dalam jug air, supaya senang dituangkan di dalam acuan nanti, mudah untuk dikawal sebab jug air kan ade muncung nye tu. : )

4. Tutup acuan kuih cara dengan penutup periuk dan biarkan seketika, masak sehingga permukaan bawah kuih cara perang dan permukaan atasnya masak, angkat dan sedia untuk dihidangkan panas-panas, selamat mencuba.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nota: Kalau nak pedas boleh tambahkan hirisan cilipadi yang dimayang halus, toppingkan je, kuih ni sangat sesuai dijadikan menu minum petang bersama secawan teh o panas.

 

Advertisements