Joomla TemplatesWeb HostingFree Money
Menu Utama
Pengunjung
We have 174 guests online
JMC di facebook
Berehat sebentar..

Gadget dari Jepun

Banner

Makanan Laut

Masak Lemak Cili Padi Udang Bersama Lengkuas

Masakan - Makanan Laut

Assalammualaikum wbt dan selamat pagi semua, ros minta maaf ya, hari ni baru lah ade masa nak taip resepi ni, dah dok Jepun ni agak sibuk sikit, anak-anak pun belum  mula sekolah, tu yang rasa satu hari tu penuh aktiviti tu, nak melayan peel dan kerenah 3 kanak-kanak ribena ni, wazhif agak aktif meneroka rumah kecil ni, dan biasa lah budak-budak setahun setengah ni kan, kena banyak sabar sikit, oklah berbalik pada menu masak lemak cilipadi udang bersama lengkuas ni, resepi cukup ringkas, namun hasilnya bagi ros cukup sedap, cik abang pun suke, penambahan bahan lengkuas dan hirisan daun kunyit menambahkan lagi aroma dan rasanya, so kalau ade udang kt dalam peti ais tu jangan lupa cuba resepi ni ye.

Masak Lemak Cili Padi Udang Bersama Lengkuas
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanye
300gram udang saiz besar ( buang janggut dan gunting sedikit ekornya)
2 inci lengkuas
1 batang serai
7 biji cili padi ( kalau nak pedas boleh ditambah)
2 cawan santan
sedikit kunyit hidup atau kunyit serbuk
sedikit garam
1 helai daun kunyit

caranya
1. Kisar halus cili padi, lengkuas, bersama kunyit hidup hingga lumat, kemudian curahkan ke dalam periuk dan masukkan serai yang telah dititik tadi, kacau sebentar.

2. Selepas itu masukkan 2 cawan santan masa ni guna api perlahan, dan kacau selalu, setelah kuah agak mendidih baru masukkan udang, biarkan sebentar,  selepas itu baru masukkan hirisan daun kunyit. jangan masak udang terlalu lama, sesuaikan rasa, masukkan garam.

3. Setelah udang masak, angkat dan sedia untuk dihidangkan panas-panas bersama nasi putih, selamat mencuba.

Nota: kalau keringkan dan letak kerisik jadi rendang udang, ikutlah selera masing-masing ya, kami ni suke berkuah bila makan, baru sedap nak gaul ngan nasi panas.

 

Ketam Rebus Bersama Serai

Masakan - Makanan Laut

Assalammualaikum wbt dan selamat pagi semua, hari ni ros nak kongsikan resepi ketam rebus yang amatlah mudah dibuat, ni menu yang sihat juga, tanpa penggunaan minyak dan sebarang penambah perasa, tutup mata pun boleh buat, main campak-campak je, resepinye ade di bawah ni , selamat mencuba. Guna Ketam Bunga tau, baru sedap....kuahnya tu pun sedap dihirup....

Ketam Rebus Berserai
sumber resepi : rosmarlina @ jintanmanis.com

4 ekor ketam bunga ( saiz sederhana)
2 batang serai ( dititik)
1/2 biji bawang besar
4 biji cili padi
sedikit garam
garam

Cara-caranya

1.Buang sedikit hujung kepit ketam tu dan bersihkannya, Isikan separuh periuk dengan air.

2. Masukkan hirisan bawang besar, cili padi dan serai yang telah dititik, akhir sekali masukkan ketam, perlu diingat kulit ketam tu jangan dibuang. Rebus ketam hingga masak.

3. sesuaikan rasa, masukkan sedikit garam, tutup api dan sedia untuk dihidangkan, ringkas dan amat menyelerakan.

ketam-ketam yang dah selamat direbus...tinggal nak kopek je ni

Nota: Resepi simple mimple ni pun nak letak kan, takpelah saje buat koleksi peribadi, heheehehe, selain rebus dengan serai, sedap juga dibuat masak dengan cili...sure berselera punye

 

Sambal Sotong Bersama Petai

Masakan - Makanan Laut

Assalammualaikum dan selamat tengahari buat semua pengunjung blog Bukan Sekadar Masakan, sotong adalah salah satu makanan kegemaran kami, selalunya Mak Abah ros suke sambal sotong yang dimasukkan sedikit sayur petai, taste orang lama lah katakan, ros makan sikit je petai tu, sotong takpe makan banyak...heheehehe, resepi macam masak sambal biasa tu je, cuma ros keringkan sikit, dan letak kan sedikit gula merah, nak rujuk resepi di bawah ni pun boleh, selamat mencuba.

Sambal Sotong Bersama Petai
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahannya

4 sudu besar cili kisar
4 biji bawang kecil@ 1/2 biji bawang besar saiz kecil
2 ulas bawang putih
2 inci belacan (x letak pun takpe)
secubit garam
1/2 sudu besar gula
sedikit petai yang telah dibuang kulit putihnya
1/2 sudu besar gula merah
400gram sotong yang dipotong sederhana
1/2 biji bawang besar ( dihiris kasar)
sedikit air asam jawa

Cara-caranya

1.  Tumbuk bawang putih dan bawang merah menggunakan lesung batu sehinga lumat, ketepikan

2 Panaskan 3 sudu besar minyak di dalam kuali dan tumis bawang yang telah ditumbuk tadi, masukkan juga cili kisar dan sedikit belacan, setelah bahan tumisan agak garing masukkan petai. Kacau sebati. Masukkan juga 1/2 cawan air.

4. Setelah petai agak empuk, baru masukkan sotong, biarkan agak mendidih dan sotong masak sepenuhnya,  baru masukkan air asam jawa dan gula merah, sesuaikan rasa, masukkan sedikit garam , akhir sekali baru masukkan hirisan bawang besar, kacau sebati,  setelah bawang besar agak layu, angkat dan sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.

Nota: Jangan tambahkan gula pasir dalam sambal sotong ni, sebab kita dah gunakan gula merah, nanti terlebih manis pula.

 

Gulai Udang Bersama Petai

Masakan - Makanan Laut

Assalammualaikum dan selamat pagi semua, kalau kat negeri sembilan masak lemak cilipadi kami panggil gulai, menu ni memang selalu lah ade kat rumah ni, seminggu tu kadang kala 2 kali, tapi tak leh makan selalu sbb bersantan kan, Gulai udang memang sesuai sangatlah bila di pandankan dengan petai, sedap, ros kalau petai di masak baru makan, nak makan petai sebagai ulam, memang tak leh masuklah...resepi biasa je, dan boleh rujuk di bawah ni ye.

Gulai Udang Bersama Petai
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanye
400gram udang saiz besar ( buang janggut dan gunting sedikit ekornya)
3 papan petai ( buangkan kulit putihnye dan petai dibelah dua)
2 batang serai - dibelah dua ataupun dititik
8 biji cili padi ( kalau nak pedas boleh ditambah)
2 cawan santan+1 cawan air
1 keping asam gelugor
sedikit kunyit hidup atau kunyit serbuk
sedikit garam

caranya
1. Kisar halus ataupun tumbuk cili padi bersama kunyit hidup hingga lumat, kemudian curahkan ke dalam periuk dan masukkan serai yang telah dititik tadi, kacau sebentar.

2. Selepas itu masukkan 2 cawan santan, dan 1 cawan air, masa ni guna api perlahan, dan kacau selalu, setelah kuah agak mendidih baru masukkan petai, masak sehingga petai betul-betul empuk, selepas itu baru masukkan udang, jangan masak udang terlalu lama, sesuaikan rasa, masukkan garam.

3. Setelah udang masak, angkat dan sedia untuk dihidangkan panas-panas bersama nasi putih, selamat mencuba.

santan nye pekat lagi sedap, jangan buat cair sangat kuahnye tu ye

Nota: Kalau nak tau udang tu overcooked, isinya akan kecut sedikit dari kulit, dan pastikan kita masak udang tidak terlalu lama, dalam 8 minit lebih kurang, untuk mengekalkan kemanisannye.

 

Tom Yam Udang Bersantan dan Telur Dadar

Masakan - Makanan Laut

Dua menu yang ringkas lagi sedap dimakan, lagi-lagi sekarang ni dah mula sejuk di Osaka, kat luar tu suhu 10darjah ke 11darjah je, masakan yang ade kuah dan panas sentiasa menjadi pilihan, ros kalau buat tomyam udang suke letak santan, rasa lagi lemak dan sedap, lagipun tomyam yang ade santan ni kegemaran husband ros. Resepi dah pernah letak dah, boleh rujuk kt SINI ya..., Ros gandingkan tomyam ni dengan telur dadar je, telur 2 biji+hirisan bawang besar dan cili padi yang dihiris, buat tambah-tambah lauk....laju je cik abang ros makan semalam, walaupun tomyam ku itu tak cukup sayur-sayurnye, takde cendawan dan kobis bunga.. heheehehe : )

sedap hirup kuah tomyam santan ni

guna udang harimau, baru puas makan heheeheee

telur dadar...biasa jeee....yang hitam kecik2 tu biji cili padi...naper ntah hitam kalernye????

Nota: Kalau nak guna pes tomyam segera pun boleh,cuma tambahkan santan, tapi pastikan pes segera tu di tumis dahulu hingga garing, ros kalau ade pes segera pun guna tu je, lagi senang, tapi pes segera tomyam ros dah lama habis....uwaaaa

 
More Articles...
Search
Ruang Iklan
Jom Jamu Mata
Banner
Akses sejak 1/1/2010
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterHari ini1558
mod_vvisit_counterSemalam3439
mod_vvisit_counterMinggu ini4997
mod_vvisit_counterMinggu lepas50297
mod_vvisit_counterBulan ini261732
mod_vvisit_counterBulan lepas248120
mod_vvisit_counterJumlah8174935
Tetamu JM dari..
Jamu mata seketika..