Masakan - Kek

Share

Assalammualaikum dan selamat pagi semua, sape yang tak suke dengan rasa coklat kan, terutamanya kanak-kanak, tu yang membuatkan ros selalu buat kek coklat kukus ni, lagi sedap rasanya bila kita simpan dalam peti ais semalaman baru makan, makan sejuk-sejuk, minum pula segelas susu segar, amatlah sesuai, resepi biasa je, cuma ros tambahkan setengah cawan susu pekat manis bagi menambahkan rasa susu di dalam adunan kek coklat ni, resepi boleh rujuk di bawah ni ye, kalau nak bakar pun boleh, tapi ros lebih prefer di kukus, kerana teksturnya lagi moist dan lembut. : )

Kek Coklat Moist ( Kukus)
sumber resepi: rosmarlina@jintanmanis.com

Bahan-bahanya

2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil baking soda
3/4 ( tiga suku cawan) minyak masak
1 cawan gula
1 cawan air suam
1/2 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko ( ros guna serbuk koko jenama van hauten)
3 biji telur
beberapa titik esen vanila

*Untuk Topping dan Hiasan*
1/2 bar coklat masakan di campur dengan 2 sudu besar butter, 1/2 sudu besar gula halus dan beberapa titik esen vanila. guna kaedah double boiler, kemudian curah pada kek yang telah sejuk dan taburkan coklat rice diatasnya.

Cara-caranya

1. Ayak tepung gandum bersama, serbuk koko,  baking powder dan baking soda, ketepikan. Panaskan pengukus.

2 Dengan menggunakan mixer, pukul telur hingga berbuih dan masukkan gula, pukul lagi sehingga kembang dan gula hancur.

3. Masukkan pula tepung yang siap di ayak tadi, sedikit demi sedikit berselang seli dengan air suam, kacau menggunakan senduk kayu atau spatula, kemudian masukkan pula esen vanila, susu pekat dan minyak masak, kacau sebati. jangan over mix, gunakan kaedah kaup balik.

4. Alaskan acuan bulat atau petak ber ukuran 20cm dengan baking sheet, curahkan adunan di dalam acuan  dan tutup permukaan acuan dengan alumunium foil bagi mengelakkan air jatuh di atas permukaan kek dan kukus selama 1 jam ke 1 jam 30 minit, sejukkan, Selamat Mencuba.

Nota: Maaf sangat, sebab ros tak sempat nak snap kek ni lepas dipotong, sebabnya semua tak sabar nak makan, tapi tekstur nye memang lembut, gebus dan moist lah, tak rugi mencubanya.

Share

 

Comments  

 
0 #220 mardiana BT abu darin 2014-10-16 15:28
Tima kasih sudi kongsi resipi. Nanti diana Cuba OK. Tq again

Salam perkenalan
Quote
 
 
0 #219 izzati 2014-09-24 12:23
Terima kasih atas resepi ini
Quote
 
 
+3 #218 jue 2014-06-22 22:09
mohon share. tkasih
Quote
 
 
+1 #217 zan2014 2014-06-20 20:37


Salam tima kasih utk resepi2 yg nmpak sedap sesangat nih. Free2 nnti kita try. Mohon halalkan kita try pe2 resepi kita amik kt sini ye. Haaa pe kata u wat buku resepi pasni huhu sure ramai nk beli buku u.
Quote
 
 
+1 #216 muhaini 2014-03-31 21:01
Terima kasih. Nak cubba semua resepi sbb pandai Cek Ros terangkan dengan cara yg mudah. Salam.
Quote
 
 
0 #215 nurul ain 2014-03-18 18:49
sedapnya~~~tngh cri ape nk bwk bhn kek ni..sbb nk dpt band..
Quote
 
 
+1 #214 srienariena 2014-03-13 18:30
Sedapnyer........ tgin nk cuba
Quote
 
 
0 #213 wati 2014-03-06 22:20
Nak Cuba la...esok birthday ank tk. Harap menjadi
Quote
 
 
+4 #212 irfanhotzcoolz 2014-02-19 18:37
Cik ros bleh x cik ros apew maksud double boiler
Quote
 
 
+2 #211 zera n zura 2014-02-09 15:04
Cik rose
Kami budak baru belajar...kami minx izin copy resepi ye..
Terima kasih
Quote
 
 
+3 #210 marlia 2014-01-26 11:09
.... mmg menjadi.... 1st time buat kek coklat dgn bantuan resepi semata....... Alhamdulillah anak kata sedap & mak mertua pun suka.....
Quote
 
 
+2 #209 afedatul sahadah 2013-12-22 19:05
npak sdap bleh la nk cba
Quote
 
 
0 #208 wan ina 2013-12-19 16:42
Assalamualaikum Pn Ros...saya mohon copy recipe ini.. Tqvm..
Quote
 
 
+5 #207 elafadil 2013-12-05 14:20
susu pekat tu susu dutch lady kn.. klu kukus guna periuk nasi blh ke..?? sbb xpnh kukus salu nya bt guna oven je..
Quote
 
 
-3 #206 elafadil 2013-12-05 14:15
kek coklat moist nie mmg sdp la... time rya salu buat...
Quote
 
 
0 #205 raudhatul 2013-12-03 17:07
Kak rose saya nk tanya ni...selain perisa coklat ade perisa lain x bab saye x mkn coklat
Quote
 
 
+4 #204 rosita 2013-11-26 09:05
Salam mohon share....tq
Quote
 
 
-3 #203 ida 2013-11-22 15:29
saya share ye....
Quote
 
 
0 #202 azie 2013-11-21 10:22
saya copy ye..terima kasih
Quote
 
 
-4 #201 azie 2013-11-21 10:20
saya copy ye...terima kasih
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh