Joomla TemplatesWeb HostingFree Money
Menu Utama
Pengunjung
We have 178 guests online
JMC di facebook
Berehat sebentar..

Gadget dari Jepun

Banner

Kek Keju Gebu Versi Kukus Cara Ros

Masakan - Kek

Assalammualaikum dan selamat malam semua, dah malam-malam ni baru berkesempatan nak letak dan share cara-cara bergambar resepi kek keju gebus kukus cara Ros tu, dah lama dah buat, cuma nak taip satu persatu tu yang makan masa, Alhamdulillah siap juga akhirnya, anak-anak ros suke sangat kek keju kukus ni, siap minta buat lagi, jika ade kerajinan dan cukup bahan jangan lupa cuba ya...: ) resepi di bawah ini, dan jangan lupa kongsikan resepi ini bersama kawan-kawan yang lain juga, Selamat Mengukus Kek Keju : )

Kek Keju Gebu versi Kukus Cara Ros
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya

150gram cream cheese ( krim keju ape2 jua jenama)
10gram tepung kastard ( ros guna jenama bird custard)
60gram tepung gandum
4 biji telur ( asing putih dan kuning) telur
100ml whipping cream
70gram gula ( gula dibahagi dua bahagian, separuh utk meringue separuh utk utk diputar bersama krim keju nnt)
40gram mentega
1 sudu besar jus lemon
1 sudu kecil esen vanila ( jika ada) - hari tu ros tak letak sbb esen vanila dah habis
sedikit sugar powder untuk hiasan

Bahan-bahan yang diperlukan : )

- penggunaan tepung kastard tu menaikkan lagi seri kuning kek ni nanti, eksperimen ros berjaya dan ros kongsikan resepi dan cara bergambar dengan semua, semoga dapat membantu ya.

Cara-caranya

1.Pertama sekali, panaskan pengukus, kemudian di dalam bekas adunan, campurkan krim keju, separuh kuantiti gula dan mentega, putar hingga semua bahan2 lembut dan gula agak hancur.

2. kemudian putar kuning telur hingga agak berbuih

3. selepas itu  masukkan dalam adunan krim cheese tadi, putar lagi hingga semuanya sebati.

4. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan putar hingga semuanya sebati.

5. Masukkan pula tepung castard. Putar lagi.

6. selepas itu masukkan pula jus lemon.

7. serta whipping cream putar lagi dan pastikan semua nya sebati.

8. Di dalam bekas adunan yang lain, putar putih telur hingga agak berbuih.

 

9.kemudian baru masukkan baki gula.

10.Putar sehingga putih telur menjadi meringue,( langkah ini penting dan pastikan putih telur betul2 kembang)

 

11.bahagi meringue pada 3 bahagian dan campurkan dalam adunan krim keju tadi, campurkan sedikit demi sedikit meringue dan pastikan meringue sebati dalam adunan tepung krim keju. ( cara kaup balik menggunakan spatula, masa ni jgn guna hand mixer takut overmix)

12. Alas loyang kek ber ukuran 18cm dengan kertas minyak dan pastikan bahagian tepi loyang di alas juga dan lebihkan sedikit ukuran nye di tepi itu, tuang adunan kek keju di dalam loyang. tutup dan balut atas loyang dengan aluminium foil bagi memastikan  tiada air kukusan jatuh pada permukaan kek nnt, akhir sekali kukus kek keju selama 40 minit hingga 1 jam.

13. Tutup api dan biarkan kek didalam pengukus selama 10 minit baru keluarkan, setelah kek keju suam atau sejuk baru keluarkan kek dari acuan dan hias dengan sugar powder, kalau nak simpan dalam peti ais semalaman pun lagi bagus, kek akan jadi  makin moist dan sedap.

14. Hias Kek mengikut kreativiti masing-masing dan potong Kek Keju Gebu pada beberapa bahagian dan sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba.

kek keju yang disimpan di dalam peti ais semalaman

tabur dengan sugar powder sahaja

hasilnya cukup gebu dan lembut

sangat moist dan berseri warna kuningnya

- Jika mahu bakar kek ni pun boleh, pastikan bakar pada suhu 160 darjah selama 40 minit kemudian turunkan suhu nya 140darjah dan teruskan pembakaran lagi selama 15minit, gunakan kaedah water bath ( dulang oembakar diletakkan air sedikit dan atasnya baru diletakkan acuan kek ). 

Nota: nak kukus dalam acuna muffin atau silicion pun boleh, lagi comel kejadianya nanti, anak-anak  memang suke akan rasanya.

 

Ayam Goreng Berempah

Masakan - Ayam

Assalammualaikum WBT dan selamat pagi semua, hari ni ros berkongsi pula cara ros masak ayam goreng berempah, senang je, ros guna bahan yang sedia ada dalam peti ais, ros suke makan  ayam goreng berempah ni bersama nasi lemak, memang kenalah dengan citara ros, pada yang ingin mencuba boleh rujuk resepi di bawah ni ya, Selamat Mencuba.

ayam berempah yang sedang diperap

Ayam Goreng Berempah
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya

1/2 ekor ayam di potong 4 atau 5 bahagian
2 inci halia
2 inci lengkuas
sedikti kunyit hidup@ sedikit kunyit serbuk
2 ulas bawang putih
1/4 biji bawang besar@ 4 biji bawang  merah
2 sudu besar serbuk kari
1 sudu besar cili kisar
sedikit daun kari
sedikit garam

kalau nak masukkan sedikit serbuk ciil pun boleh, untuk tambah kepedasan dalam perapan dan rasa ayam nanti.

cara-caranya

1. Tumbuk halus halia, lengkuas, kunyit hidup dan bawang besar, kemudian lumurkan pada ayam yang siap dipotong dan dibersihkan tadi.

2. Masukkan juga serbuk kari, lada kisar, garam dan daun kari. gaul sebati dan perap selama lebih kurang 1 jam ke 2 jam sebelum digoreng.

3. Akhir sekali panaskan minyak dan goreng ayam berempah hingga garing, sesuai dihidangkan bersama nasi lemak atau dimakan bersama nasi putih, Selamat Mencuba.

Resepi Nasi Lemak Kukus boleh rujuk LINK ni ya....

siap digoreng garing-garing

suke makan yang lebihan rempah yang garing tu, rangup jerr

sedia dihidang bersama nasi lemak

( jika ingin rasa rempah lagi, boleh tambahkan sedikit jintanmanis dan ketumbar, tumbuk halus bersama bahan kisar yang lain).

 

Mi Udon Sizzling

Masakan - Mee/Sup

Assalammualaikum WBT dan selamat pagi semua, maaf ya ros ambil masa nak taip resepi mi udon sizzling ni, sebabnya byk hal yang perlu ros uruskan awal minggu ini, Alhamdulillah pagi ni ros berkesempatan nak taip bahan dan cara memasaknya satu-satu, bahan nak buat mi udon sizzling ni pun lebih kurang dengan nasi ayam claypot cuma caranya lebih mudah dan gunakan mi, jika tiada mi udon boleh juga diganti dengan yee mi ataupun  mi kuning biasa, so jangan risau, yang penting rasa kuahnye tu kena sedap dan ade rasa mcm mi sizzling yang dijual di kedai tu, takde pan sizzling pun takpe, kita guna je peralatan yang ade, jika cukup bahan boleh cuba resepi di bawah ni ye, Selamat Mencuba.

Mi Udon Sizzling
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya

3 ikat udon kering atau ( yee me atau mi kuning)
2 keping ayam tanpa tulang bahagian peha n dada ayam ( dipotong kecil)
6 ketul cendawan shitake kering ( rendam beberapa jam di dalam air biasa sehingga kembang)
2 inci halia di potong nipis
3 ulas bawang putih ( dicincang halus)
2 sudu kecil serbuk lada hitam
3 sudu besar kicap manis
2 sudu besar sos tiram
sedikit tepung katakuriko ( tepung kanji kentang) atau tepung jagung
1 sudu kecil minyak bijan
4 tangkai cili kering dipotong 3 atau 4 bahagian
1/4 batang carrot ( dipotong seperti anak mancis)
sedikit serbuk lada putih
3 sudu besar minyak masak untuk menumis
sedikit sawi yang dicelur

Cara-Caranya

1. Rebus udon mengikut arahan pada paket, tos dan ketepikan.

2.Panaskan minyak masak dan tumis bawang putih, hirisan lada kering dan hirisan halia, setelah naik bau, masukkan pula ayam, kacau sebentar, setelah permukaan ayam agak perang dan garing sedikit baru masukkan 2 cawan air, biarkan seketika hingga kuah mereneh.

3. Selepas itu masukan sos tiram, kicap manis, serbuk lada hitam, serbuk lada putih, minyak bijan, carrot, cendawan shitake yang dipotong 2 dan garam, kacau sebati. Jika nampak kuah telalu sikit boleh masukkan lagi 1 cawan air, kacau lagi.

4. Akhir sekali ambil katakuriko ( tepung kanji kentang) atau tepung jagung dan campurkan dengan sedikit air, curah bancuhan tepung jagung itu ke dalam kuah sizzling untuk pekatkan kuah, kacau selalu. setelah semua bahan masak dan kuah pekat tutup api dan ketepikan. ( kalau nak masukkan terus udon yang siap direbus tadi pun boleh, kacau sebati dan boleh dihidangkan terus panas-panas), jika mahu pecahkan sebiji telur boleh ikut langkah no.5 dibawah.

5. Cara Penyediaan, ambil udon yang siap direbus tadi masukkan di dalam fry pan kecil curahkan 4 senduk kuah sizzling dan pecahkan 1 biji telur jika suke, tutup fry pan supaya telur cepat masak, kemudian masukkan mi sizzling di dalalm pinggan dan toppingkan dengan sayur  sawi yang siap dicelur tadi. Sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.

udon yang siap direbus dan kuah sizzling yang sedang mereneh

tambah telur sebiji baru up rasanya : )

ros suke letak cendawan shitake banyak-banyak

sangat menepati citarasa kami sekeluraga, pasti ade siaran ulangan nye nnt.

Nota: Kalau nak tabur degan bijan goreng pun boleh, nak letak fish ball ke fish cake pun boleh ikut selera masing-masing ya.

 
Search
Ruang Iklan
Jom Jamu Mata
Banner
Akses sejak 1/1/2010
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterHari ini502
mod_vvisit_counterSemalam8639
mod_vvisit_counterMinggu ini17073
mod_vvisit_counterMinggu lepas55839
mod_vvisit_counterBulan ini171599
mod_vvisit_counterBulan lepas244640
mod_vvisit_counterJumlah9304805
Tetamu JM dari..
Jamu mata seketika..