Joomla TemplatesWeb HostingFree Money
Menu Utama
Pengunjung
We have 611 guests online
JMC di facebook
Berehat sebentar..

Gadget dari Jepun

Banner

Nasi Ayam Claypot Cik Ros Jintanmanis.Com

Masakan - Nasi

Assalammualaikum dan selamat sejahtera buat semua, seperti yang dijanjikan hari ni ros berkongsi pula cara-cara nak buat nasi ayam claypot, caranye lebih mudah dari nasi ayam biasa yang ros selalu buat, bagi ros lah, sebab stepnye tak banyak, nasi tu pun tak perlu tumis2 dulu, boleh rebus terus dengan air stok ayam, rasanya cukup sedap, dan bahagian kerak tu yang paling ros suke, selalunye kita masak nasi ayam dalam periuk nasi kan, apa kata kita cuba masak dalam periuk tanah liat, pasti ade kelainananye, resepi ade di bawah ni ye, Selamat Mencuba.

Nasi Ayam Claypot
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya

Untuk Nasi Ayam
3 cawan beras
800ml air@ 5 cawan air rebusan ayam@stok ayam
beberapa hirisan halia
3 sudu besar kicap manis
2 sudu kecil minyak bijan


Untuk perapan ayam
1kg ayam, asingkan tulang dan isi bahagian peha dan dada ayam.
1 sudu kecil serbuk lada hitam
6 ketul cendawan shitake kering
2 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap cair
2 inci halia
2 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar@4 biji bawang merah
1 sudu besar madu
sedikit garam dan gula

untuk topping pada nasi ayam claypot: sedikit hirisan daun bawang dan bijan goreng

Cara-caranya

1. Mula-mula rendam cendawan kering shitake dengan air biasa beberapa jam, setelah kembang toskan airnya dan cendawan dipotong dua, ketepikan.

2. Didalam periuk masukkan 1.5 Litre air bersama tulang ayam tadi dan rebus bersama sedikit halia dan garam , masukkan juga 1 kiub pati ayam. Biarkan mendidih dan tutup api, ambil 800ml air stok ayam tadi dan asingkan ( untuk masak nasi ayam) . Bakinya akan dijadikan sup untuk dimakan bersama nasi ayam nanti.

3. Kemudian,  bahagian peha dan ayam boneless dipotong kecil, tapi jangan kecik sgt, agak-agak lah ye, sagat atau tumbuk hancur halia, bawang putih dan bawang besar, kemudian campurkan pada ayam tadi, masukkan juga, cendawan shitake yang telah kembang tadi,  kicap manis, kicap cair serbuk lada hitam, madu, gula dan sedikit garam, gaul sebati dan perap lebih  kurang selama 30 minit hingga satu jam.

4. Sementara itu boleh masak nasi ayam, beras di basuh bersih dan toskan airnya, masukkan beras di dalam periuk tanah liat@claypot dan curahkan 800ml air rebusan ayam@stok ayam, masukan juga kicap manis dan hirisan halia, masak seperti biasa. Pastikan apabila air nasi sudah kering, perlahankan api dan tutup periuk claypot dengan penututpnya.

5. Setelah ayam diperap 30 minit, di dalam fry pan, masukkan 3 sudu besar minyak, dan goreng ayam yang diperap tadi sehingga permukaan atas ayam agak perang, kemudian curahkan baki perapan ke dalam frypan yang sama dan masak sehingga ayam empuk dan cendawan shitake masak, akan terdapat sedikit kuah di dalam frypan nanti, untuk memekatkan kuah itu, ambil satu sudu besar tepung jagung atau tepung kanji kentang kemudian bancuh dengan sedikit air, curah kan dalam frypan tadi dan kacau sebati, setelah pekat, boleh terus di curahkan atas nasi ayam yang sudah masak tadi, tabukan juga dengan hirisan daun bawang dan bijan goreng.

6. Hidangkan nasi ayam claypot bersama baki sup ayam dan sambal nasi ayam, Selamat Mencuba.

Untuk Resepi Sambal Nasi Ayam boleh rujuk Link Ni Ye

nasi ayam claypot sedia untuk dihidangkan

 

Laksam Terengganu Ikan Makarel

Masakan - Mee/Sup

Assalammualaikum WBT dan selamat tenghari semua, alhamdulilah hari ni berpeluang nak update dan taip resepi laksam yang ros buat jumaat lepas, umur dah nak masuk 32 tahun ni baru berkesempatan nak buat laksam, kalau tak tu balik mesia cuti, mesti beli je kt kedai, kiranya cabar diri sendiri lah buat, alhamdulillah jadi dengan jayanya. Resepi boleh rujuk di bawah ni ye, Selamat Mencuba.

Laksam Terengganu Ikan Makarel
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya

untuk mi laksam
2 cawan tepung beras
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar minyak masak
1 sudu kecil garam

( air lebih kurang 3 cawan setengah lah, kalau pekat boleh boleh tambah air lagi, tekstur adunan seperti buat roti jala tu)

Untuk Kuah Lemak Laksam
1/2 ekor ikan makarel@saba @ beberapa ekor ikan selayang@ikan kembung
2 inci halia
2 cawan santan
sedikit belacan
sedikit garam
1/2 biji bawang besar atau 4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 sudu kecil serbuk lada hitam
sedikit garam

untuk sambal lada
4 tangkai cili kering
sedikit belacan yang di bakar sedikit

untuk ulam ulaman
4 batang kacang buncis @ kacang panjang
sedikit tauge
sedikit hirisan timun
sedikit hirsan kobis

Cara-caranya

1. Mula-mula campurkan bahan mi laksam di dalam bekas adunan, kemudian kacau supaya tidak berketul, perap adunan 30 minti sebelum di kukus.

2. Panaskan pengukus, gliss acuan bulat atau pun tudung periuk dengan sedikit minyak masak, supaya tidak melekat, kemdudian layangkan 3/4 senduk adunan mi laksam di atas acuan kek bulat atau pun tudung periuk tadi, pastikan tidak terlalu tebal atau nipis, kukus selama 5 minit ataupun sehingga permukaan agak menggelembung sedikit, maknanya mi laksam sudah masak, ambil spatula dan keluarkan laksam dari acuan, gulung terus dan ketepikan, jika mahu gulung terus dalam acuan kek tu pun boleh, ikutlah kesesuaian ataupun skills masing-masing, ulang langkah tadi sehingga semua adunan mi laksam siap.

Untuk Kuah Lemak

1. Di dalam periuk masukan 3 cawan air, rebus ikan makarel bersama 2 keping asam keping, tambahkan sedikit garam, setelah masak dan kuah agak mendidih, angkat ikan dan sejukkan, air rebusan ikan tu jangan dibuang, akan digunakan nnt.

2. Asingkan tulang dan isi ikan, di dalam blender satukan 2 cawan santan, isi ikan, halia, bawang besar, bawang putih dan sedikit belacan, kisar sampai hancur.

3. curahkann bahan yang dikisar tadi didalam periuk yang berisi air rebusan ikan tadi dan masukkan serbuk lada hitam, sesuaikan rasa dan kacau selalu, masak sehingga kuah agak pekat.

4. Buat Sambal Lada, cili kering di rebus, kemudian masukkan sedikit air di dalam blender dan kisar lada kering tadi dengan sedikit belacan yang dibakar, kisar semuanya hancur, ketepikan.

Cara Penyediaan.

1. Potong mi laksam dan letakkan di dalam mangkuk hidangan, toppingkan laksam dengan hirisan timun, tauge, kacang panjang, kobis dan sambal lada, akhir sekali curahkan kuah lemak, sedia untuk dihidangkan sebagai sarapan atau minum petang, Selamat Mencuba.

laksam terenganu , first time buat ni hihihi

buat jangan tebal sangat nnt pecah bila gulung

siap dah set laksam terengganu nun di Osaka

Nota: Jika mahu lebih pedas, boleh tambahkan hirisan cili padi, terpulang pada selera ya.

 

Pulut Mangga Bersantan

Masakan - Pencuci Mulut

Asaslamualaikum WBT dan selamat petang semua, lama tak mengemaskini blog, alhamdulillah ni ade kelapangan nak taip resepi pulut mangga besantan, tak ingat dah ros buat bila, tapi sebelum puasa hari tu lah....gambar masih ade dlm DSLR, hari ni baru upload kt komputer, pulut mangga ni sedap dimakan sejuk2, tapi tak leh makan byk sangat, sebab pulut kan, nanti bam bam ...dan naik pulak kalori dalam badan, oklah resepi seperti di bawah ni ye, Selamat Mencuba.

Pulut Mangga Bersantan
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya

1 biji mangga ranum saiz sederhana
2 cawan beras pulut
2 cawan air
1 sudu besar mintyak masak
sedikit garam


untuk sos santan
1 cawan santan pekat
2 sudu besar gula
2 sudu besar tepung beras ( dicampur sedikit dengan air supaya senang larut dlm santan nnt)

cara-caranya

1. Didalam rice cooker, masukkan beras pulut yang telah dibasuh, kemudian masukkan 2 cawan air , 1 sudu minyak masak dan sedikit garam, kacau sebati, kemudian tekan ON dan biarkan sehingga masak.

2. Kemudian buat sos santan pula,  masukkan santan, bacuhan tepung beras dan gula, kacau sehingga santan pekat, angkat dan sejukkan.

3. kupas kulit mangga dan hiris kan mangga bentuk dadu ataupun bentuk yang anda suke.

4. Cara penyediaan, masukkan pulut yang telah dimasak di dalam acuan atau pun boleh juga disenduk sahaja atas piring hidang, nak kepal bulat2 pun boleh, kemudian atur mangga di tepinya, akhir sekali curah sos santan, nikmati pulut mangga ini sebagai pencuci mulut. Selamat Mencuba

mangga dari Thailand yang ranum dan harum

makan mcm tu je pun dah sedap

pulut mangga yang siap dihidangkan

besinar-sinar isi mangga ni

rasa lemak manis santan tu membangkitkan selera.

 
Search
Ruang Iklan
Jom Jamu Mata
Banner
Akses sejak 1/1/2010
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterHari ini6257
mod_vvisit_counterSemalam7965
mod_vvisit_counterMinggu ini14222
mod_vvisit_counterMinggu lepas52417
mod_vvisit_counterBulan ini226414
mod_vvisit_counterBulan lepas203406
mod_vvisit_counterJumlah8615323
Tetamu JM dari..
Jamu mata seketika..