Joomla TemplatesWeb HostingFree Money
Menu Utama
Pengunjung
We have 244 guests online
JMC di facebook
Berehat sebentar..

PERCUMA

Banner

Ayam Goreng Berempah

Masakan - Ayam

Assalammualaikum WBT dan selamat pagi semua, hari ni ros berkongsi pula cara ros masak ayam goreng berempah, senang je, ros guna bahan yang sedia ada dalam peti ais, ros suke makan  ayam goreng berempah ni bersama nasi lemak, memang kenalah dengan citara ros, pada yang ingin mencuba boleh rujuk resepi di bawah ni ya, Selamat Mencuba.

ayam berempah yang sedang diperap

Ayam Goreng Berempah
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya

1/2 ekor ayam di potong 4 atau 5 bahagian
2 inci halia
2 inci lengkuas
sedikti kunyit hidup@ sedikit kunyit serbuk
2 ulas bawang putih
1/4 biji bawang besar@ 4 biji bawang  merah
2 sudu besar serbuk kari
1 sudu besar cili kisar
sedikit daun kari
sedikit garam

kalau nak masukkan sedikit serbuk ciil pun boleh, untuk tambah kepedasan dalam perapan dan rasa ayam nanti.

cara-caranya

1. Tumbuk halus halia, lengkuas, kunyit hidup dan bawang besar, kemudian lumurkan pada ayam yang siap dipotong dan dibersihkan tadi.

2. Masukkan juga serbuk kari, lada kisar, garam dan daun kari. gaul sebati dan perap selama lebih kurang 1 jam ke 2 jam sebelum digoreng.

3. Akhir sekali panaskan minyak dan goreng ayam berempah hingga garing, sesuai dihidangkan bersama nasi lemak atau dimakan bersama nasi putih, Selamat Mencuba.

Resepi Nasi Lemak Kukus boleh rujuk LINK ni ya....

siap digoreng garing-garing

suke makan yang lebihan rempah yang garing tu, rangup jerr

sedia dihidang bersama nasi lemak

( jika ingin rasa rempah lagi, boleh tambahkan sedikit jintanmanis dan ketumbar, tumbuk halus bersama bahan kisar yang lain).

 

Gulai Ikan Merah Aroma Ketumbar Ibu Mertuaku

Masakan - Ikan

Assalammualaikum WBT dan selamat tengahari semua, Alhamdulillah hari ni baru ade masa nak taip resepi gulai ikan merah style ibu mertuaku ini, bila pertama kali makan kat Terengganu beberapa tahun lepas, terus teruja nak tau resepi, rasa gulai ikan yang lain dari yang lain dan tak muak bila makan, ape lagi sesi menyungkil resepi pun bermula, senang rupanya nak buat, memang klu jumpe ikan merah kan, ros terbayang nak masak gulai ni, memang bertambah lah kalau makan dengan nasi putih tu, resepi di bawah ni ya, terima kasih pada Mak Mertuaku yang berada di kampung wakaf mempelam kuala terengganu, Puan Mariam Abd Rahman, atau cucu cucunya panggil tokyam. : ) resepi dan jasamu di hargai : )

Gulai Ikan Merah Aroma Ketumbar Ibu Mertuaku
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya

1/2 ekor ikan merah size sederhana di potong berberapa bahagian
1 sudu besar biji ketumbar
1/2 inci lengkuas
1/2 inci halia
4 biji bawang merah @ 1/4 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
3 sudu besar cili kisar
sedikit kunyit hidup @ kunyit serbuk2 biji tomato
2 cawan santan
sedikit belacan
sedikit garam
4 biji cili padi
1 keping asam gelugor
sedikit gula nisang terengganu

Cara-caranya

1. ketumbar, lengkuas, halia, bawang merah, bawang putih, kunyit hidup, belacan, gula nisang terengganu dan cili padi dimasukan didalam pengisar, masukkan juga 1/2 cawan air dan kisar hingga halus.

2. Masukkan kesemua bahan yang kisar di dalam bekas kecil dan masukkan juga cili kisar, kacau sebati, Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan tadi hingga naik bau, setelah agak mereneh masukkan pula santan, kacau selalu supaya tidak pecah minyak.

3. setelah  mereneh masukkan pula ikan merah, kacau perlahan, sesuaikan rasa, masukkan sedikit garam, akhir sekali masukan 1 keping asam gelugor dan setelah ikan masak dan semuanya sebati, tutup api dan sedia untuk dihidangkan panas-panas bersama nasi putiih, Selamat Mencuba.

siap untuk dihidangkan

rasa dari biji ketumbar dan bahan kisar yang lain menaikan lagi aroma gulai ikan merah ini

Nota: Sekali lagi jika anda sukakan pedas kuantiti cili padi tu boleh ditambah ya, dan kalau nak masukkan hirisan kacang buncis atau kacang panjang dalam gulai ikan ni pun boleh, ikutlah selera masing-masing.

 

 

Ros dan blog www.jintanmanis.com didalam Akhbar Harian Metro 21 March 2014

Blog - Jalan-jalan

Asalammualaikum WBT dan selamat sejahtera kembali, cerita  ni dah lama, dalam minggu lepas hari Jumaat, 21 March 2014, ros dikhabarkan dengan rakan FB yang cerita ros dan blog bukan sekadar masakan ade di dalam akhabar Harian Metro, ros dah lama tak buka email www.jintanmanis.com tu, jadinya ros memang terlepas pandang tentang tarikh cerita ros akan diterbitkan, Alhamdulilah ade juga rakan yang peka dan perasan akan gambar ros tu.

Ribuan terima kasih ros ucapkan pada wartawan harian metro Hajah Farhana atas kerjasama yang diberikan, semoga kita akan berkerjasama dimasa akan datang, artikel dalam akhabar tu, ros cerita mengenai aktiviti berblog dan dari mana minat utk membuka blog bermula.

Pada yang telah mendapatkan nya ros ucapkan ribuan terima kasih dan terima kasih sekali lagi pada rakan FB ros puan Noor Hayati Sulaiman serta rakan sekolah lama ros , Juziana Abd Satar atas gambar keratan akhbar yang diberikan, tidak lupa juga pada rakan lama ros Suriani Md Isa kerana memberi peluang ros membaca online akan artikel ini, jasamu dikenang.

Semoga Blog www.jintanmanis.com lebih dikenali dan mari kita sama-sama berkongsi ilmu masakan dengan semua.

Salam dari jauh

Ros n Family

Osaka Jepun

tu ade gambar ros pakai kimono n masak di dapur seta gambar ros pegang camera DSLR Olympus E-520 ros tu : )

 
Search
Ruang Iklan
Jom Jamu Mata
Banner
Akses sejak 1/1/2010
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterHari ini
mod_vvisit_counterSemalam
mod_vvisit_counterMinggu ini0
mod_vvisit_counterMinggu lepas
mod_vvisit_counterBulan ini0
mod_vvisit_counterBulan lepas
mod_vvisit_counterJumlah0
Tetamu JM dari..
Jamu mata seketika..