Joomla TemplatesWeb HostingFree Money
Menu Utama
Pengunjung
We have 494 guests online
JMC di facebook
Berehat sebentar..

PERCUMA

Banner

Telur Masin Perantau Lagi untuk Ramadhan 1434H - 2013 ( telur ayam)

Masakan - Ayam

 

Assalammualaikum WBT dan selamat tengahari semua, tak lama lagi kita nak sambut bulan Ramadhan kan, jadinya ros di sini dah mula rendam telur masin, kali ni ros guna telur ayam yang kulitnye warna coklat cair dan putih, campur je, janji namanye telur, ros buat 16hb Jun yang lepas, nanti bila dah mula puasa, ngam-ngamlah boleh di makan, ros buat dalam 18 biji, saje buat banyak, sebab nanti kalau nak buat nasi kerabu dan ade majlis berbuka ramai-ramai boleh hidangkan, masa yang diperlukan untuk perap telur ni lebih kurang 20,25 ke 30 hari, terpulang pada size telur dan kemasinan air rendaman, yang pastinya kalau boleh telur tu harus dibasuh bersih, sambil selawat dan jemur kejap kt luar, bila dah kering bawa masuk dan boleh direndam  dalam air masin yang telah sejuk, Resepi boleh rujuk kat bawah ni ye, Selamat Merendam Telur..: )

gambar telur masin taun lepas (2012)  yang telah direndam selama 20 hari elok je kuning nye : ) - gambar sebagai contoh setelah telur masin direbus

 

Telur Masin Perantau ( telur ayam)
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya
10 biji telur ayam ( kulitnya putih) klu nak guna kulit yang warna coklat pun boleh
3 senduk garam biasa ( lebih kurang  250gram ke 300gram gram)
air secukupnya dalam ( 1.5Litre air)

( bila air garam tu sudah sejuk, boleh rasakan kemasinan airnya, kalau terlalu masin boleh tambah sedikit air)

bekas
balang kaca

Cara-Caranya

1. Telur di basuh bersih dan masa basuh telur disarankan baca lah selawat ke bismillah ke, lepas tu toskan, biarkan kering, nak lap dengan permukaan telur dengan kain bersih pun boleh. Kalau ade kerajinan lagi, lepas basuh telur tu boleh jemur kejap, hingga permukaan nye betul-betul kering.

2.  Masukkan garam ke dalam periuk yang berisi air, biarkan garam betul-betul larut, didihkan sebentar, tutup api dan biarkan air garam betul-betul sejuk.

3. susun telur di dalam balang kaca, dan curahkan air garam tadi, pastikan telur tenggelam dalam air garam, jika nampak terlu seperti terapung itu tandanya air garam tu cukup masinya.

4. Tutup rapat balang kaca dan simpan selama 18 hari ke 21 hari, masa dah 18 hari tu, ambil satu dan cuba rebus, kalau dah jadi dan kuning telur telah jadi merah, boleh keluarkan semua telur dan simpan di dalam peti ais, bila nak makan rebus dan potong dua, selamat mencuba.

baru 10 hari rendam ni : )

dalamnye tak tau lagi dah serap air masin ni ke belum

nanti mula puasa boleh rebus dah

harap semua elok lah jadinya

gambar yang jadi ni gambar telur masin taun lepas punye 2012, buat contoh je, yang telur masin taun 2013 tengah tido dalam almari tu : )

 

 

 

Kuih Seri Muka Lempuk Durian Perantau

Masakan - Kuih Muih

Assalammualaikum dan selamat petang semua, ros memang suke makan durian, tapi durian sangat sukar nak dapat kat Jepun ni, dah lama rasanya tak makan kuih seri muka, beras pulut ros guna yang jepun punye, sbb takde stok beras pulut thai, rasa same je, cuma beras pulut jepun tak guna byk air bila memasaknye, bila dah masuk lempuk durian dalam adunan ni, rasanya cukup kaya dgn aroma durian , ros suke, bila hidang kt husband ros pun dia suke, rasa tak manis sgt,  actually byk kali nak buat kuih seri muka sampai betul-betul jadi, kuih Melayu agak renyah, tapi bila dah tau buat sure jadi punye, kena byk latihan, yang pasti kuih melayu memang sedap dan kaya dengan aroma santan kelapanya, Resepi boleh rujuk kat bawah ni ye, Selamat Mencuba.

Kuih Serimuka Lempuk Durian Perantau
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahagian Bawah Pulut
1 1/2 cawan beras pulut ( ros guna beras pulut jepun)
2 cawan air
1 sudu kecil minyak masak
sedikit garam

Cara-caranya
1. Bersihkan beras pulut, kemudian masukkan air, 1 sudu kecil minyak masak dan garam, kacau sebati, kemudian masak menggunakan rice cooker seperti biasa.
2. Setelah pulut masak, ambil loyang dan alaskan dengan plastik wrap, ambil pulut yang masih panas lagi tu, dan tekankan padat pada dasar loyang, boleh padatkan guna sudu, senduk ataupun sudip goreng burger tu, padat-padatkan keliling dan seluruh permukaan loyang.  Ketepikan, kemudian buat lapisan atas seri muka pula.

Lapisan atas seri muka lempuk durian

1 paket santan serbuk ( kalau guna santan serbuk pandan lagi bagus)
1 biji telur
3/4 cawan tepung gandum
350ml air
1/2 cawan gula
secubit garam
Sedikit pewarna hijau
3 sudu besar lempuk durian

Cara-cara
1.  Masukkan semua bahan di dalam blender dan kisar sebati, kemudian curahkan bahan yang dikisar tadi di dalam periuk dan kacau hinggga agak pekat, jagan sampai berketul, kira tak sampai mendidih lah, bila dah agak pekat tu, curah pula di atas loyang yang beri isi pulut tadi.

2. Panaskan pengukus dan kukus seri muka  selama 30 ke 40 minit, sejukkan baru dipotong, kalau simpan dalam peti ais semalaman lagi senang untuk dipotong, sedap dijadikan menu minum petang, kaya dengan aroma durian dan rasa lemak dari santan.

sedap, ros suke sangat kuih serimuka lempuk durian ni

berketul-ketul dah masuk mulut

Nota: ros letak pewarna hijau sikit je, biar jadi macam warna hijau pucuk pisang, dan bila makan tu susah nak behenti, banyak je masuk mulut, selamat mencuba ya kawan-kawan.

 

3 Resepi JintanManis.Com di dalam Majalah MIDI 15 JUN 2013

Blog - Keluarga

Assalammualaikum WBT dan selamat petang semua, hari ni ros nak kongsikan kegembiraan dengan semua, Alhamdulillah sekali lagi wartawan majalah MIDI Sis Mariam Alias telah memilih resepi dari blog bukan sekadar masakan, menghiasi ruangan blogger masakan, Kali ni temanya sempena hari bapa, agak sukar juga nak memilih resepi, tapi akhirnya 3 resepi ini dipersetujui oleh editor, segala penghantaran softcopy berjalan dengan lancar, dan due date yang diberikan pun agak lama, jadinya ade masa ros nak edit resepi dan pilih gambar yang sesuai.

Agak sedih kerana ini adalah kerjasam terakhir ros dengan Sis Mariam ini, kerana selepas ini, Sis Mariam tidak lagi mengelolakan ruangan blogger masakan, wartawan lain yang akan kendalikan, semoga Ukhwah dan persahabatan ros dan sis Mariam ini berkekalan hendaknya. Pada Sis Mariam Terima Kasih atas segalanya.

Jadi, pada semua pelawat www.jinatnmanis.com jangan lupa dapatkan majalah MIDI 15 JUN 2013 ini secepat mungkin ya, dan anda akan tahu resepi ape yang telah ros kongsikan. Terima kasih atas sokongan semua dan doa semua selama ini, Semoga blog ros akan lebih berjaya di masa akan datang.

Front Cover: Ras Adiba Radzi. ( cantik bertudung, suke tengok)

Nota, di atas ni adalah salah satu resepi dari 3 resepi yang ros kongsikan, iaitu pecal atau gado-gado, ni cara Mak ros yang ajar ros, nak tau ape lagi 2 resepi yang ade, nanti dapatkan majalah MIDI ni ya : ).

 
Search
Ruang Iklan
Jom Jamu Mata
Banner
Akses sejak 1/1/2010
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterHari ini
mod_vvisit_counterSemalam
mod_vvisit_counterMinggu ini0
mod_vvisit_counterMinggu lepas
mod_vvisit_counterBulan ini0
mod_vvisit_counterBulan lepas
mod_vvisit_counterJumlah0
Tetamu JM dari..
Jamu mata seketika..