Joomla TemplatesWeb HostingFree Money
Menu Utama
Pengunjung
We have 262 guests online
JMC di facebook
Berehat sebentar..

Gadget dari Jepun

Banner

Apam Marble Mitsuya Cider ( Aiskirm Soda atau Sprite)

Masakan - Kuih Muih

Assalammualaikum WBT dan selamat petang semua, hari ni dah masuk 1 September 2013, kejap je masa berlalu...dah masuk bulan 9 dah, sejak bulan puasa bulan 7 yang lalu ros sudah jarang mengemas kini blog kesayangan ros ni, sibuk sikit dan ade je hal yang perlu di selesaikan, InsyaAllah bermula bulan September ini ros akan aktif kembali, semoga ros diberi masa dan kesempatan untuk berkongsi pelbagai resepi masakan bersama semua, di bawah ini ros sertakan resepi apam marble mitsuya cider yang ros buat minggu lepas, ros suke kan rasa nye yang lembut dan gebus sentiasa, ros gunakan mitsuya cider ataupun di Malaysia boleh diganti dengan aiskrim soda ataupun sprite, jika tergoda dengan rupa apam marble ros ni, boleh cuba buat ya, Selamat Mencuba.

Apam Marble Mitsuya Cider
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahan

150gram tepung gandum
3 biji telur
90gram gula
1 penutup (2 sudu kecil)  esen vanila
100ml air mitsuya cider atau aiskirmsoda atau sprite
sedikit pewarna hijau
2 sudu kecil baking powder

Cara-caranya

1. Ayak tepng gandum bersama baking powder, ketepikan, kemudian telur di asingkan putih dan kuning nye, pukul putih telur hingga berbuih sedikit, selepas itu masukkan separuh kuantiti gula, pukul lagi sehingga putih telur menjadi kental (meringue), ketepikan.

2. Selepas itu pukul kuning telur bersama baki gula hingga kembang. Masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang seli dengan air mitsuya cider, gaul mengunakan spatula ataupun senduk kayu, masukkan pula esen vanila, gaul sebati, akhir sekali, adunan meringue (putih telur) di bahagi tiga bahagian, dan masukkan satu bahagian meringue di dalam adunan tepung tadi, ulang langkah tadi sehigga adunan meringue habis, pastikan meringue sebati dalam adunan tepung.

3. Adunan di bahagia 2 bahagian, satu bahagian biarkan warna asal dan satu lagi diwarnakan dengan warna hijau, masukkan beberapa titik pewarna hijau dan sedikit pandan emulco ( pandan emulco ni kalau takde pun takpe), sediakan loyang, alas loyang bulat dengan baking sheets ( kertas minyak) sapukan keseluruhan loyang dengan sedikit minyak,  sendukkan satu bahagian adunan asal di dalam loyang dan letakkan satu lagi senduk adunan hijau di atas adunan warna asal, selang selikan adunan, ulang langkah tadi sehingga adunan semua habis.

4. Panaskan Pengukus, biarkan air kukusan mendidih,  Tutup loyang bulat dengan alumunium foil ataupun baking sheet, kukus apam marble selama 40 hinga 45 minit ataupun sehingga apam marble masak, cucuk dibahagian tengah apam dengan menggunakan lidi sate, jika tiada adunan yang melekat, maknanye apam marble sudah masak.

5. Setelah masak, keluarkan adunan dari loyang bulat dan sejukkan, potong dan sedia untuk dihidangkan, boleh juga dimakan bersama kelapa parut ataupun dimakan begitu sahaja, Selamat Mencuba.

apam marble yang baru siap dikukus dan dipotong

lembut je apam ni, wangi dengan aroma daun pandan

makan macam tu je pun sedap, tak payah dengan kelapa parut

- Jika mahu pelbagaikan warna apam marble ni boleh juga, ikut selera masing-masing, Selamat Mencuba.

 

Pumpkin Cream Cheese Muffins

Masakan - Kek

Assalammualaikum WBT dan selamat petang semua, dah seminggu dah blog ni tiada resepi baru, ros sibuk sikit kebelakangan ni sebab siapkan tempahan makanan frozen kawan-kawan yang duduk di Jepun ni, tu yang tak sempat nak letak entry n snap gambar makanan tu, semalam baru lah ade masa sikit, semalam ros buat pengat labu, bila tengok ade labu lebih, nak simpan takut tak elok pula nanti, jadinya ros rebus dan lenyek dan buat muffins, sedap sangat jadinya bila masukkan sikit cream cheese, makin manis dan lemak, sesuai lah untuk anak-anak, diaorg tak tau pun yang muffin ni ade labu dalamnye, laju je semua makan, paling penting muffin ni lembut dan gebu je, letak dalam peti ais semalaman, lagi sedap makin moist jadinye, resei di bawah ni ye, Selamat Mencuba.

Pumpkin Cream Cheese Muffins
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahan

140gram tepung gandum
100gram cream cheese
3 biji telur
70gram gula
1 penutup (2 sudu kecil)  esen vanila
70ml susu segar@bancuhan susu tepung
110gram isi labu yang direbus dan dilenyek baru ditimbang
secubit garam
50gram butter@marjerin
2 sudu kecil baking powder
10gram tepung kastard@tepung jagung

( sedikit sugar powder utk di tabur atas muffins nanti)

Cara-caranya
1. Ayak tepung gandum,tepung kastard dan baking powder, ketepikan. ( kalau ayak dua kali, lagi bagus).

2.  Asingkan putih dan kuning telur di dalam bekas yang berlainan, kemudian, putar putih telur hingga berbuih, masukkan separuh kuantiti gula, dan pukul lagi hingga menjadi kental ( meringue) ketepikan. ( Untuk Mengetahui putih telur betul2 sudah kembang, bila terbalikkan bekas adunan, meringue tidak akan jatuh).

3. Kemudian dengan menggunakan hand mixer,  pukul mentega dan baki kuantiti gula hingga kembang, kemudian masukkan kuning telur, pukul lagi, selepas itu masukkan pula cream cheese, pukul hingga semua sebati.

4. Kemudian masukkan isi labu dan esen vanila pukul sebati, selepas itu masukkan tepung sedikit demi sedikit diselang seli dengan susu segar. Akhir sekali bahagikan meringue putih telur tadi pada tiga bahagian, dan dengan menggunakan spatula ambil satu bahagian putih telur meringue  dan gaul sebati dengan adunan tepung, ulang langkah tadi sehingga semua bahagian meringue habis. Pastikan meringue betul-betul sebati dengan adunan tepung.

5. Panaskan oven suhu 160 darjah, sudukan adunan ke dalam acuan muffin, paras adunan pastikan 3/4 acuan muffin, supaya muffin elok naik nye nanti.

6. Bakar selama 25 ke 30 minit ataupun sehingga permukaan muffin agak perang, cucuk muffin dengan lidi, bagi memastikan muffin benar-benar masak.

7. Sejukkan atas redai besi, dan sedia untuk dihiaskan dengan ape jua cream kegemaran anda. Selamat Mencuba. ( ros cuma taburkan permukaan muffin dengan sugar powder sahaja).

muffin labu krim cheese yang telah dibedakkan dgn sugar powder

rasa muffins yang lemak manis

lembut je muffins ni

Nota: Untuk Mendapatkan muffin yang lebih lembab, simpan muffin dalam peti ais semalaman dan ke esokkan hari nya, anda akan dapati muffin akan lebih moist dan lembut.

 

Telur Masin Perantau Lagi untuk Ramadhan 1434H - 2013 ( telur ayam)

Masakan - Ayam

 

Assalammualaikum WBT dan selamat tengahari semua, tak lama lagi kita nak sambut bulan Ramadhan kan, jadinya ros di sini dah mula rendam telur masin, kali ni ros guna telur ayam yang kulitnye warna coklat cair dan putih, campur je, janji namanye telur, ros buat 16hb Jun yang lepas, nanti bila dah mula puasa, ngam-ngamlah boleh di makan, ros buat dalam 18 biji, saje buat banyak, sebab nanti kalau nak buat nasi kerabu dan ade majlis berbuka ramai-ramai boleh hidangkan, masa yang diperlukan untuk perap telur ni lebih kurang 20,25 ke 30 hari, terpulang pada size telur dan kemasinan air rendaman, yang pastinya kalau boleh telur tu harus dibasuh bersih, sambil selawat dan jemur kejap kt luar, bila dah kering bawa masuk dan boleh direndam  dalam air masin yang telah sejuk, Resepi boleh rujuk kat bawah ni ye, Selamat Merendam Telur..: )

gambar telur masin taun lepas (2012)  yang telah direndam selama 20 hari elok je kuning nye : ) - gambar sebagai contoh setelah telur masin direbus

 

Telur Masin Perantau ( telur ayam)
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya
10 biji telur ayam ( kulitnya putih) klu nak guna kulit yang warna coklat pun boleh
3 senduk garam biasa ( lebih kurang  250gram ke 300gram gram)
air secukupnya dalam ( 1.5Litre air)

( bila air garam tu sudah sejuk, boleh rasakan kemasinan airnya, kalau terlalu masin boleh tambah sedikit air)

bekas
balang kaca

Cara-Caranya

1. Telur di basuh bersih dan masa basuh telur disarankan baca lah selawat ke bismillah ke, lepas tu toskan, biarkan kering, nak lap dengan permukaan telur dengan kain bersih pun boleh. Kalau ade kerajinan lagi, lepas basuh telur tu boleh jemur kejap, hingga permukaan nye betul-betul kering.

2.  Masukkan garam ke dalam periuk yang berisi air, biarkan garam betul-betul larut, didihkan sebentar, tutup api dan biarkan air garam betul-betul sejuk.

3. susun telur di dalam balang kaca, dan curahkan air garam tadi, pastikan telur tenggelam dalam air garam, jika nampak terlu seperti terapung itu tandanya air garam tu cukup masinya.

4. Tutup rapat balang kaca dan simpan selama 18 hari ke 21 hari, masa dah 18 hari tu, ambil satu dan cuba rebus, kalau dah jadi dan kuning telur telah jadi merah, boleh keluarkan semua telur dan simpan di dalam peti ais, bila nak makan rebus dan potong dua, selamat mencuba.

baru 10 hari rendam ni : )

dalamnye tak tau lagi dah serap air masin ni ke belum

nanti mula puasa boleh rebus dah

harap semua elok lah jadinya

gambar yang jadi ni gambar telur masin taun lepas punye 2012, buat contoh je, yang telur masin taun 2013 tengah tido dalam almari tu : )

 

 

 
Search
Ruang Iklan
Jom Jamu Mata
Banner
Akses sejak 1/1/2010
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterHari ini337
mod_vvisit_counterSemalam7452
mod_vvisit_counterMinggu ini39387
mod_vvisit_counterMinggu lepas62728
mod_vvisit_counterBulan ini237442
mod_vvisit_counterBulan lepas248120
mod_vvisit_counterJumlah8150645
Tetamu JM dari..
Jamu mata seketika..