Joomla TemplatesWeb HostingFree Money
Menu Utama
Pengunjung
We have 267 guests online
JMC di facebook
Berehat sebentar..

Gadget dari Jepun

Banner

Kuih Seri Muka Lempuk Durian Perantau

Masakan - Kuih Muih

Assalammualaikum dan selamat petang semua, ros memang suke makan durian, tapi durian sangat sukar nak dapat kat Jepun ni, dah lama rasanya tak makan kuih seri muka, beras pulut ros guna yang jepun punye, sbb takde stok beras pulut thai, rasa same je, cuma beras pulut jepun tak guna byk air bila memasaknye, bila dah masuk lempuk durian dalam adunan ni, rasanya cukup kaya dgn aroma durian , ros suke, bila hidang kt husband ros pun dia suke, rasa tak manis sgt,  actually byk kali nak buat kuih seri muka sampai betul-betul jadi, kuih Melayu agak renyah, tapi bila dah tau buat sure jadi punye, kena byk latihan, yang pasti kuih melayu memang sedap dan kaya dengan aroma santan kelapanya, Resepi boleh rujuk kat bawah ni ye, Selamat Mencuba.

Kuih Serimuka Lempuk Durian Perantau
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahagian Bawah Pulut
1 1/2 cawan beras pulut ( ros guna beras pulut jepun)
2 cawan air
1 sudu kecil minyak masak
sedikit garam

Cara-caranya
1. Bersihkan beras pulut, kemudian masukkan air, 1 sudu kecil minyak masak dan garam, kacau sebati, kemudian masak menggunakan rice cooker seperti biasa.
2. Setelah pulut masak, ambil loyang dan alaskan dengan plastik wrap, ambil pulut yang masih panas lagi tu, dan tekankan padat pada dasar loyang, boleh padatkan guna sudu, senduk ataupun sudip goreng burger tu, padat-padatkan keliling dan seluruh permukaan loyang.  Ketepikan, kemudian buat lapisan atas seri muka pula.

Lapisan atas seri muka lempuk durian

1 paket santan serbuk ( kalau guna santan serbuk pandan lagi bagus)
1 biji telur
3/4 cawan tepung gandum
350ml air
1/2 cawan gula
secubit garam
Sedikit pewarna hijau
3 sudu besar lempuk durian

Cara-cara
1.  Masukkan semua bahan di dalam blender dan kisar sebati, kemudian curahkan bahan yang dikisar tadi di dalam periuk dan kacau hinggga agak pekat, jagan sampai berketul, kira tak sampai mendidih lah, bila dah agak pekat tu, curah pula di atas loyang yang beri isi pulut tadi.

2. Panaskan pengukus dan kukus seri muka  selama 30 ke 40 minit, sejukkan baru dipotong, kalau simpan dalam peti ais semalaman lagi senang untuk dipotong, sedap dijadikan menu minum petang, kaya dengan aroma durian dan rasa lemak dari santan.

sedap, ros suke sangat kuih serimuka lempuk durian ni

berketul-ketul dah masuk mulut

Nota: ros letak pewarna hijau sikit je, biar jadi macam warna hijau pucuk pisang, dan bila makan tu susah nak behenti, banyak je masuk mulut, selamat mencuba ya kawan-kawan.

 

3 Resepi JintanManis.Com di dalam Majalah MIDI 15 JUN 2013

Blog - Keluarga

Assalammualaikum WBT dan selamat petang semua, hari ni ros nak kongsikan kegembiraan dengan semua, Alhamdulillah sekali lagi wartawan majalah MIDI Sis Mariam Alias telah memilih resepi dari blog bukan sekadar masakan, menghiasi ruangan blogger masakan, Kali ni temanya sempena hari bapa, agak sukar juga nak memilih resepi, tapi akhirnya 3 resepi ini dipersetujui oleh editor, segala penghantaran softcopy berjalan dengan lancar, dan due date yang diberikan pun agak lama, jadinya ade masa ros nak edit resepi dan pilih gambar yang sesuai.

Agak sedih kerana ini adalah kerjasam terakhir ros dengan Sis Mariam ini, kerana selepas ini, Sis Mariam tidak lagi mengelolakan ruangan blogger masakan, wartawan lain yang akan kendalikan, semoga Ukhwah dan persahabatan ros dan sis Mariam ini berkekalan hendaknya. Pada Sis Mariam Terima Kasih atas segalanya.

Jadi, pada semua pelawat www.jinatnmanis.com jangan lupa dapatkan majalah MIDI 15 JUN 2013 ini secepat mungkin ya, dan anda akan tahu resepi ape yang telah ros kongsikan. Terima kasih atas sokongan semua dan doa semua selama ini, Semoga blog ros akan lebih berjaya di masa akan datang.

Front Cover: Ras Adiba Radzi. ( cantik bertudung, suke tengok)

Nota, di atas ni adalah salah satu resepi dari 3 resepi yang ros kongsikan, iaitu pecal atau gado-gado, ni cara Mak ros yang ajar ros, nak tau ape lagi 2 resepi yang ade, nanti dapatkan majalah MIDI ni ya : ).

 

Nasi Minyak Hujan Panas

Masakan - Nasi

Assalammualaikum WBT dan selamat petan semua, hari tu ros buat nasi minyak hujan panas, alhamdulillah menjadi, rasa macam kt kenduri kendara je, nasi minyak hujan panas ni cantik berseri sebab byk warna, cara nak warnakan nasi, tunggu sampai nasi masak dulu ye, dan boleh ikut resepi di bawah, ros makan dengan ayam masak merah dan acar nenas, Ros guna beras Thai biasa je ni, tak guna beras jasmine pun, tapi klu kawan-kawan ade stok beras jasmine atau beras basmathi boleh guna ya, lagi elok berderai dan sedap, ade masa nanti boleh cuba, Sedap dimakan sebagai menu tengahari.

Nasi Minyak Hujan Panas
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya
3 cawan beras biasa ( kalau guna beras basmathi atau beras Jasmine lagi sedap)
1 batang kulit kayu manis
2 inci halia ( dihiris nipis)
1/2 biji bawang besar ( dicincang halus)
2 ulas bawang putih ( dihiris nipis)
3 sudu besar butter@marjerin
2 kuntum bunga lawang
sedikit pewarna kuning, merah dan hijau
susu segar secukupnya @ susu cair
sedikit kismis dan garam

Cara-caranya

1. Basuh beras seperti biasa dan toskan. Kemudian di dalam kuali masukkan butter dan tumis kayu manis dan bunga lawang . Setelah naik bau masukkan hirisan bawang besar, bawang putih dan halia, tumis senbentar hingga semuanye layu.

2. Kemudian masukkan beras yang ditos tadi dan gaul sebati.

3. Masukkan beras yang siap ditumis tadi di dalam periuk nasi elektrik dan masukkan susu segar serta kismis, kuantiti susu segar bergantung pada paras air di dalam periuk nasi masing-masing ya, sesuaikan rasa, masukkkan sedikit garam. On periuk nasi dan tunggu sampai masak.

4. Setelah nasi masak, ambil 3 batang lidi atau chopstick, masukkan 1 lidi di dalam pewarna merah, hijau dan kuning, kemudian cucukkan di dalam nasi, letak kan dua tiga tempat setiap warna, kemudian gaul rata nasi, anda akan dapatkan warna warni yang cantik, jadilah nasi hujan panas.

sedap dimakan panas-panas dan sedia untuk dihidangkan ape jua lauk pauk kegemaran anda. Selamat Mencuba.

- untuk menaikkan seri lagi nasi minyak hujan panas ini, boleh juga ditabur dengan sedikit hirisan daun celery@daun sup ataupun bawang goreng, sedap dimakan panas-panas dan mudah untuk di sediakan.

ros makan denga acar nenas...

dan ayam masak merah

Menu lengkap ala kenduri kendara kami

Nota: Kalau nak guna susu cari lagi sedap tau, dan boleh juga simpulkan satu helai daun pandan bagi menaikkan lagi aroma nasi minyak ini.

 
Search
Ruang Iklan
Jom Jamu Mata
Banner
Akses sejak 1/1/2010
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterHari ini6738
mod_vvisit_counterSemalam6920
mod_vvisit_counterMinggu ini20801
mod_vvisit_counterMinggu lepas48379
mod_vvisit_counterBulan ini143978
mod_vvisit_counterBulan lepas180139
mod_vvisit_counterJumlah7384906
Tetamu JM dari..
Jamu mata seketika..