Joomla TemplatesWeb HostingFree Money
Menu Utama
Pengunjung
We have 888 guests online
JMC di facebook
Berehat sebentar..

Gadget dari Jepun

Banner

Happy 4th Anniversary JintanManis.Com and Homemade Sos Keju Cheddar

Masakan - Snek/Makanan Ringan

Assalammualaikum dan salam sejahtera buat semua , Alhamdulillah hari ni 1 Jan 2014, makna nye sudah 4 tahun blog bukan sekadar masakan ros bersiaran, sedar tak sedar kan, walaupun blog ini kadang2 bersawang juga, ikutkan sebenarnya ros mula  menjadi blogger masakan pada tahun 2007, tapi masa tu guna multiply, bila tahun 2010 baru lah guna domain sendiri, iaitu www.jintanmanis.com, terima kasih buat semua yang sentiasa memberi sokongan pada blog ni ya, berbalik pada resepi sos keju cheddar ni, ros telah pun kongsikan resepinye di fanpage Bukan Sekadar Masakan di FB dan hari ini ros kongsikan di blog pula, takde wedges , kentang goreng biasa pun boleh guna, sedapp.....resepi boleh rujuk di bawah ni ye.

Resepi homemade sos keju cheddar
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan2 nya
4 keping cheddar cheese ( yg keju slice warna oren tu)
2 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar marjerin atau butter
1/2 cawan susu segar
Sedikit lada sulah
Sedikit garam

Caranye
1. Masukkan butter dalam frypan, setelah cair masukkan tepung gandum.
2. Kacau sebati, kemudian masukkan susu segar, kacau lagi.
3. Akhir sekali masukkan keju cheddar, biarka keju cair dan kacau sebati.
4. Sesuaikan rasa masukkan garam dan lada sulah.
5. Setelah semuanye sebati dan sos menjadi pekat, angkat dan sedia utk dijalurkan atas potato wedges atau fries, selamat mencuba.

Masa jalurkan sos keju di atas fries, jalurkan juga sedikit mayonis : )

Nota: klu sos keju agak pekat boleh masukkan sedikit susu segar

sos keju cheddar sedang di masak dlm fry pan

siap dijalur atas kentang goreng

jalurkan juga sedikit mayonis atas kentang goreng makin up rasanya nanti

Nota tambahan : Jika ade sos mustard yang kuning tu boleh juga masukkan sedikit dalam sos keju ini, kacau sebati masa masak atas fry pan tu ya.

 

Homemade Sweetsour Pineapple Souce

Masakan - Sayur

Assalammualaikum WBT dan salam sejahtera buat semua, Alhamdulillah page admin jm.com dah ok, hihihi, tadi punyelah lambat nak loading, so tertangguh sikit ros nak publish resepi sos nenas ni, ros buat sos ni lepas maghrib tadi, kebetulan ade lebih nenas sikit, godek punye godek jadilah spicy sweetsour pineapple souce yang sedap dan menepati citarasa ros, nak buat pun tak susah sangat, cukup bahan sure jadi punye, resepi boleh rujuk di bawah ni ya, Selamat Mengacau Sos ya : )

Homemade Sweetsour Pineapple Souce
Sumber Resepi: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Bahan-bahan ( 1 balang kecil 300ml )

1 cawan nenas yang dipotong kecil dan nipis
6 tangkai cili kering ( nak lagi pedas boleh tambah bilangan cili kering ni)
3 sudu besar gula
4 ulas bawang putih
2 sudu besar cuka
2 sudu besar sos cili
sedikit garam
2 sudu besar tepung kanji kentang @ tepung jagung yang dicampur dengan 1/2 cawan air ( kacau sebati)

( nak tambah 1 sudu besar madu pun boleh)

1. Mula-mula cili kering digunting beberapa bahagian, basuh dan toskan airnya, kemudian rebus cili kering sehingga mendidih, tutup api dan toskan air yang berlebihan.

2. Masukkan cili kering yang siap direbus tadi didalam blender, masukkan juga, 4 biji bawang putih dan nenas, masukkan juga air, paras air pastikan nenas dan cili kering tenggelam.

3. Blender hancur semua bahan, kemudian curahkan di dalam periuk, masak hingga agak mendidih, baru  masukkan gula dan cuka makan, kacau sebati, selepas itu masukan pula sos cili, sesuaikan rasa, masukkan pula sedikit garam.

4.Perlahankan api dan biarkan beberapa minit, Akhir sekali masukkan bancuhan tepung kanji kentang (katakuriko dlm bahasa jepun) atau bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah, kacau selalu dan biarkan beberapa minit. Masak sehingga betul-betul pekat, kepekatan sos ini bergantung juga pada citarasa masing2 ya, jika suke pekat boleh tambahkan bancuhan tepung kanji kentang tu, klu mahu cair sedikit sila tambah air panas kan kacau sebati.

5. Sejukkan dan boleh disimpan didalam balang kaca kecil, boleh dimakan bersama ayam goreng atau ape jua menu kegemaran anda, Selamat Mencuba.

- sos ini juga boleh dicurah terus atas ikan goreng ataupun sebagai sos untuk tahu sumbat, sedap tau : )

rasa sos yang masam manis ni yang buat ianya istimewa : )

Nota: Jika mahu lebih pedas boleh tambahkan beberapa biji cili padi merah yang dicincang halus, level kepedasan bergantung pada selera masing-masing juga, dan nak lagi wangi boleh juga masukkan sedikit bijan goreng.

 

Kuih Puteri Ayu Yogurt

Masakan - Kuih Muih

Assalammualaikum WBT dan selamat pagi semua, Alhamdulillah berkesempatan nak update blog hari ini, sebab ros dah bercuti panjang dari kelas seharian, kuih ni ros buat semalam, tiba-tiba teringin nak buat kuih puteri ayu, sedap bila dimakan bersama teh o panaskan, ros masukan juga plain yogurt dalam adunan ni, hasilnye puteri ayu yang gebu dan lebih lembut, resepi boleh rujuk di bawah ni ya, Selamat Mencuba : )

adunan puteri ayu dan puteri ayu sebelum dikukus

Kuih Puteri Ayu Yogurt
Sumber Resepi: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Bahan-bahan ( 25 - 30 biji )

3 biji telur
3/4  cawan gula ( nak blender halus pun boleh)
1 1/2  cawan tepung gandum
3/4 cawan santan@ susu segar
1 sudu kecil ovallete
1 sudu kecil baking powder
beberapa titik pewarna hijau
2 sudu besar plain yogurt @ natural yogurt


( nak letak pandan emulco atau esen pandan pun boleh)

Untuk dasar kuih puteri ayu - sedikit kelapa parut yang dicampur dengan 1/2 sudu kecil tepung gandum dan garam.

Cara-cara

1. Ayak tepung gandum dan baking powder, ketepikan, kemudian asing putih dan kuning telur, pukul putih telur hingga berbuih dan masukkan separuh kuantiti gula, pukul lagi sehingga betul2 kembang dan putih ( meringue) ketepikan, selepas itu di dalam bekas yang belainan, pukul kuning telur dan baki gula hingga kembang.

2. Selepas itu satukan kuning dan putih telur yang dipukul tadi, kacau sebati, kemudian masukkan plain yogurt, ovallette, pukul lagi, masukan pula tepung sedikit demi sedikit dan santan berselang seli, kacau sebati. Akhir sekali masukkan pewarna hijau atau pandan emulco, kacau sebati supaya warna hijau sekata,  perap adunan lebih kurang 20 ke 30 minit sebelum di kukus. Panaskan kukusan.

3. Sementara itu, tekan kelapa putih dalam acuan, mampatkan betul-betul ke dalam acuan, tuangkann adunan ke dalam acuan puteri ayu dan selepas air kukusan mendidih kukus lebih kurang 7 minit. Angkat dan boleh dihidangkan sebagai menu minum petang, selamat mencuba.

puteri ayu sedang di kukus, ros tutup penutup kukus tu dengan kain supaya air kukusan tidak jatuh di atas permukaan kuih puteri ayu

siap dah dapat banyak juga dari aduanan di atas

sesuai sebagai menu minum petang

Lembut dan gebu teksturnya

Nota tambahan untuk menghasilkan puteri ayu yang gebu lembut.- This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

- jika tidak mahu asingkan putih telur dan kuning telur pun boleh, tapi pastikan telur dipukul dengan gula sehingga kembang.

-. pastikan acuan di sapu dengan minyak terlebih dahulu.

-. Pastikan kelapa tu dimampatkan betul-betul ke dasar acuan, setelah siap dikukus terus keluarkan puteri ayu perlahan-lahan dari acuan.

 
Search
Ruang Iklan
Jom Jamu Mata
Banner
Akses sejak 1/1/2010
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterHari ini6093
mod_vvisit_counterSemalam7766
mod_vvisit_counterMinggu ini47850
mod_vvisit_counterMinggu lepas52183
mod_vvisit_counterBulan ini153603
mod_vvisit_counterBulan lepas244640
mod_vvisit_counterJumlah9286809
Tetamu JM dari..
Jamu mata seketika..